Hogyan írjunk ponyvát?

Recept egy éjszakányi (250-300 oldal terjedelmű) ponyva-/lányregény előállításához

Eugenia Loli: Training Partners

Eugenia Loli: Training Partners

Hozzávalók

A főhőshöz (nő):
– tragikus gyerekkor (1-2 halott szülő, 1-2 bántalmazó rokon, igazságtalanságok, nehézségek)
– szépség: az alap stabil (fekete/szőke/vörös haj, fehér bőr/ízlésesen elrendezett szeplők, nagy szemek, lapos has, könnyen piruló arcbőr, apró kezek, apró lábak); ez ízlés szerint kiegészíthető, változtatható, de soha nem túl specifikus
– beteges méreteket öltő önfeláldozó készség
– aggasztó adag önbizalomhiány
– kommunikációs készségek teljes hiánya
Opcionális:
– valami titkos/titkolt tehetség, ami csak szíve választottja számára válik nyilvánvalóvá
– valami idegesítő kis szokás, amit szíve választottja majd elragadónak fog találni

Receptvariációk:
Ha szeretnénk, hogy hősünk olvasott, okos legyen, tömjük meg minden megnyilatkozását feleslegesen hosszú szavakkal, iróniával (vagyis inkább gonosz gúnnyal), fellengző felsőbbrendűséggel. A kedvenc könyve legyen a Büszkeség és balítélet, a Hamlet vagy az Üvöltő szelek (ettől automatikusan szokatlanul műveltté válik), kontextusból kiragadva idézzen Marxtól, vessen meg minden szervezett mozgásfajtát (sport). Tegyük továbbá politikailag aktívvá és tájékozottá: vegyen részt egy-két tüntetésen, legyen vegetáriánus, vagy még jobb: vegán, öltözködjön turkálókból, hétvégéit árva gyerekeknek szervezett játszónapokon töltse, önkéntesként, legyenek fekete barátai is, stb.
Ha szeretnénk, hogy szereplőnk haverlány, észre nem vett legjobb barát legyen, öltöztessük a H&M férfirészlegéről, kössük a haját lófarokba, tökéletes arcbőrét ne sminkeljük (mint azok a szörnyen sekélyes többiek, akiket olyan intenzíven lenéz), legyen benne minden jó buliban, mindeközben őrizze meg finom és természetes nőiességét.
Ha szeretnénk, hogy szereplőnk a történet során megreformálódó szurkolólány legyen, öltöztessük valószínűtlenül rövid szoknyákba, magassarkú szandálokba, spagettipántos blúzokba (az időjárás itt nem szempont), sminkeljük, adjunk pontos leírást minden ruhadarabjáról (ezt minden más esetben alkalmazhatjuk).

Az álomférfihoz:
– népszerűség (kamaszregényeknél a focicsapat kapitánya, másutt orvos, üzletember, vagy csak simán multimilliárdos, stb.)
– szépség: mindig ugyanazokkal a szavakkal leírva (itt a nagykereskedésekben kapható, gyorsfagyasztott csomagot is használhatjuk): erős állkapocs, magas járomcsontok, valószínűtlenül kidolgozott felsőtest, magas (6 láb fölött, általában 6,3), természetellenes fizikai erő, fekete/barna/szőke – dús – haj, és valami furcsa szemszín (topáz, moha, arany, viharelőtti tenger, vihar utáni tenger, csillagtalan éjszaka, csillagos éjszaka, eső utáni erdő, az ég tetszőleges napszakban, tél, kavargó hó, feketecsokoládé, ibolya, búzavirág, méz, whisky, stb.)
– elérhetetlenség, arrogancia (annyi, ami már súrolja a visszataszító bunkóság határát, de még leírható, mint túlfejlett önbizalom)
– veszélyes, de nem nagyon, csak egy kicsit, éppen annyira, hogy ne legyen túl tökéletes
– kötelező tragikus gyerekkor
– még soha nem volt szerelmes, de most!
– kommunikációs készségek teljes hiánya

A mellékszereplőkhöz:
– a legjobb barát: lehetőleg meleg, ha véletlenül nem az, akkor:
a.) problémás, szabad, önálló, nagyszájú, vagány csaj
b.) nem tudunk róla semmit, de mindig rosszkor rossz helyen jelenik meg, kicsit útban van, megszakít egy amúgy is zötyögő beszélgetést/vallomást/konfliktustisztázást, vagy éppen akkor kerül halálos veszélybe a kis pofátlan, mikor valami végre megoldódni látszana
fontos: a mellékszereplőnek eléggé izgalmasnak kell tűnnie ahhoz, hogy az egész könyvön át tartsa az olvasóban a lelket, akkor is, ha a főszereplőink érzelmi inkompetenciája és idiotizmusa már könyvégetésre csábítja.
a főszereplők családja (ha van): jéghideg vadállatok, bunkók, kegyetlenek, egyáltalán semmi emberi nincs bennük. Kommunikációs készségük még csemetéik elképesztően alacsony szintje mellett is alulmarad, előítéletesek és számítók
a Rivális: első perctől kezdve antipatikus, semmi vonzó, vagy kívánatos nincs benne, a főszereplőnk számára mégis veszélyt jelent. Tettei értelmezhetetlenül gonoszak. Néha motivációit megértjük (nehéz gyerekkor, túl gazdag apu nem figyel rá, önbizalomhiány, szeretethiány, viszonzatlan szerelem, stb.), ilyenkor a főszereplő kegyesen megbocsát neki.
a Harmadik: külseje körülbelül megfelel főszereplőnk szíve választottjáéval. Azzal a különbséggel, hogy ahol főszereplőnk fekete göndör fürtjeit lobogtatja a szél, a Harmadik szőke pihehajú, ahol az egyikük szeme felkavart tó vizére emlékeztet (fúj), a másiké kávébarna, és fordítva. Kellőképpen kedves, szerencsétlen és önfeláldozó, hogy tökéletes párt alkosson főhősünkkel. Kétségbeesetten és viszonzatlanul szerelmes.

A szituációhoz:
közös élettér
munkahely – ilyenkor főnök-alkalmazott kapcsolat, a legkézenfekvőbb a titkárnő-főnök, ápolónő-orvos modell, de lehet bármi más is
családi barátok
szomszédok
közös baráti társaság
időnként hozzáadott, fölösleges konfliktus

Eugenia Loli: PMS Night In

Eugenia Loli: PMS Night In

Elkészítés

1. Kezdésként fölösleges információk a főszereplőnk múltjáról, ízlésvilágáról, életéről.
Fűszerezzük az alábbihoz hasonló mondatokkal:
– Mindig kilógtam a sorból. Soha nem éreztem magam olyannak, mint a többi lány/nő. Sokan azt mondják rólam, hogy (különleges, kimagasló képesség/tulajdonság beillesztése) de én soha nem gondoltam így.
2. Ekkor adjuk hozzá a férfias férfit.
– első pillanattól kezdve intenzív, megmagyarázhatatlan vonzódás
3. Szólaltassuk meg. Szavaiból süssön az undor, a felsőbbrendűség-tudat, az arrogancia. Alázza meg a lányt, vagy csak simán ne vegyen róla tudomást.
4. A lány ekkor emberfeletti bátorságát bizonyítandó reagáljon, vágjon vissza, álljon a sarkára, fújtasson, szóljon be, csillogtassa meg intelligenciáját.
5. Adjuk hozzá a férfias férfi döbbenetét: Vele még soha senki nem bánt így. Ő még soha nem találkozott ilyen nővel.
6. Most néhány fölösleges kör feszült huzavona következzék: agresszív és öncélú megnyilvánulások spirálja, kegyetlenkedések, önbizonygatások.
7. Mikor elkeveredett, hozzáadhatjuk a változást a férfias férfi viselkedéséhez. Megmagyarázhatatlan és megmagyarázatlan csavar: hirtelen soha nem látott módon kedves, figyelmes és szomorú lesz.
8. Boldog egymásra találás. A következő mondatokat tetszőleges szórásban és ismétléssel adagoljuk:
– Az életemnél is jobban szeretlek.
– Te vagy számomra a legfontosabb a világon.
– Mindent megtennék érted.
– Nem is tudom, mihez kezdenék nélküled.
– Úgy érzem, benned végre megtaláltam a másik felem.
– Az enyém vagy, érted, az enyém!
– Bárcsak te is éreznéd, amit én érzek irántad!
– Mivel is érdemeltem ki ezt a csodát!
9. Ekkor adjuk hozzá az első csókot a történethez. A lánynak vanília és barnacukor illata van, csokoládé és otthon íze. A férfias férfinak eső, csípős aftershave és enyhe izzadtságszaga van (something undeniably man), vihar, veszély és szex íze.
Bár a magasságkülönbség kettejük között legalább másfél láb, testeik tökéletesen kompatibilisek. Két szenvedélyes barnacukros-viharos csók között az alábbi mondatokkal kevert kétségbeesést adagoljunk:
– Nem hiszem el, milyen szerencsés vagyok.
– Gyönyörű vagy!
– Az enyém vagy, végre az enyém! (lehet, hogy ez a korábbi mondatbeillesztés ismétlésének tűnik, de valójában két esős őszi nap és mézes puszedli ízű csók között egészen átalakul a jelentése)
10. Mikor már kezd állandósulni az idill, a szenvedély pedig fájdalmas (ezt a szót nyugodtan használjuk mondatonként háromszori gyakorisággal) méreteket öltött, hozzáadjuk a következő összetevők bármelyikét (akár többet is):
– félreértésen alapuló konfliktus, amit a kommunikáció teljes hiánya csak fokoz
– valamelyik szereplő önbizalomhiányából fakadó távolságtartás – az önfeláldozás gyönyörű példája
– a Harmadik megjelenése, aki eddig is ott téblábolt a történet peremén, de most először próbál tenni is valamit, ezzel féltékenységi rohamokat, újabb félreértéseket és ellenségeskedéseket generál
11. Ezt még fűszerezhetjük további egymásnak-ugrásokkal, kegyetlenkedésekkel és önsajnálatokkal.
12. Hősünk kellőképpen sanyargassa magát legalább harminc oldalon át.
13. Tisztázzuk a félreértést (indirekt úton).
A férfias férfi tegye meg az első lépést – majd a másodikat és harmadikat is, attól függ, mennyire kívánjuk makacsra írni a hőst.
14. A boldog egymásra-találást megismételjük, valami monumentális gesztusra rákapcsolva (nyilvános bocsánatkérés, verekedés, hangosbemondós szerelmi vallomás, az önfeláldozás ép észt meghaladó mértéke, stb.)
A befejezés legyen nyílt.
15. A fentieket ismételjük négy-tizenhat köteten keresztül.

Tálalási javaslat

Cím: a szív, szenvedély, szerelem, lány, veszély, férfi, vonzódás szavak tetszőleges kombinációja
Borítóterv: meztelen férfifelsőtest, női arc, egymás felé fordult férfi és női profil, hátak, kezek, cipők, szájak.
Válasszunk hozzá díszítésként egy csillogó írói álnevet: Destiny Sunshine, Desire Mclove, Callie, Cindy, Melissa, Melody, Susan, stb.

Jó étvágyat!

Hozzászólás

Hozzászólás