kritika
Szemfedő
Ez is olyan társtalanul felcsillant kötet, mint a közelmúltbeli magyar esztétika szürkés égboltjának kevés fénypontja: Hegyi Lóránd, Forgács Éva, Radnóti Sándor munkái. Megelőlegezte egy pazar tanulmánygyűjtemény (Seregi Tamás:
Olvass tovább
Szemfedő
„Reméli, az anyukája büszke rá. Ez az első kötete” – áll André Ferenc szótagadó c. könyvének fülszövegében, kijelölve részben az értelmezés kereteit. Az első kötet beavató jellege miatt
Olvass tovább
Szemfedő
Négykezes kritika Peer Krisztián 42 című kötetéről Ahogy Pierre Bourdieu állítja Hatalmi mező, értelmiségi mező és osztályhabitus[1] című művében, semmilyen művészeti korpuszt nem lehet önmagában vizsgálni,
Olvass tovább
Szemfedő
A Világló részletek első olvasásra magával ragadja a befogadót. Családtörténet, korszakrajz, az íróvá válás prousti kalandja, mondatok elsodró folyama, az emlékezet működésének aprólékos feltérképezése, sorstörténet, sorsok története a
Olvass tovább
Szemfedő
Hogyan ölthet úgy testet egy város, hogy diónyi méretű daganat kel benne életre? Rögzíthető-e hajszálpontosan a rácson innen, kordonon túl, kint és bent közötti határvonal? Schein Gábor 2017-ben
Olvass tovább
Szemfedő
A regényhez csatolt családfa meglepően – szinte bántóan – letisztult és áttetsző modellt kínál azoknak a viszonyoknak a megértéséhez, amelyeket a több mint száz éven és négy generáción
Olvass tovább
Szemfedő
Volt egyszer, hol nem volt, voltam egyszer én gyerek, voltál egyszer te gyerek, voltunk mi gyerekek és leszel te felnőtt, te, akinek Molnár Krisztina meséli, hogy milyen volt
Olvass tovább
Szemfedő
Pillanatnyi örömök az évtizedes meghurcoltatás közepette; nagy elhallgatások és megállíthatatlan szóáradat: humán és nonhumán nézőpontok keveredése – ezekhez hasonló kettősségek uralják Selyem Zsuzsa 2016-os kötetét. Elsőre úgy tűnhet,
Olvass tovább
Szemfedő
Slavoj Žižek, szlovén származású filozófus és kultúrakutató a kortárs társadalombölcseleti szcéna egyik legizgalmasabb alakja. 2010-es esszéje, A bennszülöttek visszatérése a žižeki ideológiakritika jellegzetes példájának tekinthető. Žižek munkásságát főként
Olvass tovább
Szemfedő
Kiss Tibor Noé Aludnod kellene című regényét olvasva egyfajta „jártam már itt”-érzésem támadt, ami nem arra vonatkozik, hogy egy valós tapasztalatot ébresztett volna fel bennem. Inkább a magyar
Olvass tovább
Szemfedő
– az öneszmélés regénye – 1. Ez az írás nem kritika lesz, mint ahogy ezúttal Vida Gábor sem regényt írt. Ugyanakkor kritika lesz, mert végül is Vida
Olvass tovább
Szemfedő
Hogyan viszonyul az ember környezetéhez és önmagához? Hogyan viszonyul az ember a többi emberhez? Mit nevezünk életnek, élőnek és intelligensnek? Mitől ember az ember? Mi a különbség az
Olvass tovább
Szemfedő
Závada Pál Egy piaci nap című regénye az irodalom eszközeivel közvetít az 1945-48 között Magyarországon lezajlott antiszemita pogromok egyikéről. Az irodalom eszközeivel, mert a tényekre és adatokra támaszkodó
Olvass tovább
Szemfedő
Erdős Virág a világító testek – 100 kis budapest című kötetében száz verssel és ugyanennyi fotóval ábrázolja a budapesti mindennapokat. Nemcsak helyiek számára lehetnek azonban nagyon ismerősek azok
Olvass tovább
Szemfedő
Az év első napjaiban kirobbant tüntetéshullám, amelyet a frissen hatalomba lépett román kormány tyúktolvajszerű intézkedései váltottak ki, újra megerősített egy politikai törésvonalat, amely mélyen húzódik a romániai politikában
Olvass tovább
Szemfedő
ezek a szövegek valóban úgy születtek, mintha lenne beszélgetés Schein Gábor esszékötetének a „közösségi tudat alfabetikus rendszerében” (106) betöltött sajátos státusáról talán azt lehetne mondani, egymagában sem prototipikus
Olvass tovább
Szemfedő
Jens Ivo Engels A korrupció története című munkája a korai újkortól a 20. századig tárgyalja a mikropolitikai, illetve a korrupciókritikai jelenségeket, és tár fel strukturális összefüggéseket, majd vázolja
Olvass tovább
Szemfedő
A regény az alakváltás anatómiáját végzi el (lásd az orvosi szakterminusokkal kifejezett fejezetcímek: abdomen, thorax, caput), különböző módjainak keresztmetszetét mutatja meg.
Olvass tovább
Szemfedő
Bemutatkozó kötet esetében nemcsak a szerző, de az olvasó helyzete is bizonytalan. Stolcz Ádám Becsapódásának esetében ez hatványozottan igaz. Jól érzékelteti ezt a Térey János által jegyzett fülszöveg
Olvass tovább
Szemfedő
Janne Teller Hvis der var krig i Norden (Ha háború lenne Skandináviában) című szövege 2001-ben íródott, a magyar viszonyokhoz adaptált fordítása Ha háború lenne nálunk címen 2012-ben jelent
Olvass tovább
Szemfedő
avagy amikor célt téveszt a társadalmi ellenszegülés Slavoj Žižek frissen magyarra fordított könyve, a „Zűr a Paradicsomban: a történelem végétől a kapitalizmus végéig” számomra egy nehezen megkerülhető paradoxont
Olvass tovább
Szemfedő
Garaczi László lemur-sorozatának legújabb része egy meglehetősen erős kontextualizációval indít: a kötetnek címet adó híd még ma is ott áll Budapesten, a Városligetben. Ami azonban a kötet tartópillérrévé
Olvass tovább
Szemfedő
A szerhasználat normaszegés, amelyet a szereplők egy része (különösen Léna) a szabadságkeresés extrém megnyilvánulásának tekint, a társadalmi kötöttségek lerázásának.
Olvass tovább
Szemfedő
Dayal Patterson Black Metal: Evolution of the Cult című könyve ugyan három éve jelent meg (viszonylag frissnek mondható), de mit sem vesztett aktualitásából, noha – már címéből ítélve
Olvass tovább
Szemfedő
Mindkét előadás felvállalja saját kudarcának lehetőségét. A közönség tagjai, mi, kapunk két lehetőséget arra, hogy kapcsolatba kerüljünk egymással. Mi döntjük el, hogy élni szeretnénk-e velük.
Olvass tovább
Szemfedő
költözések végeérhetetlenek. Ezek mindig maguk után vonják az alkalmazkodás, a belehelyezkedés, az idegenhez való hozzáidomulás kényszerét. A kilakoltatás, az otthon elvesztésének traumája a kötet alaphelyzetéül szolgál. Továbbá
Olvass tovább
Szemfedő
Kinyitom a könyvet: már a lapok színe, az illusztrációk elmosódottan-karcosan patinás színvilága jelzi, hogy valahol máshol vagyok, mint addig. Hogy pontosan hol, az a könyv végéig sem fog
Olvass tovább
Szemfedő
Ezért fontos, hogy lépéseket tegyünk a személy irányába, és ne ezek a sémák alapján ítéljünk felette, hogy ismerjük fel benne azt, ami nem tipikus. Szále László is erre
Olvass tovább
Szemfedő
Petru Cimpoeşu regényében személyes történetek elmondására vállalkozik. A bákói nyolcemeletes panelház lakói a decemberi forradalom után nyolc évvel még mindig nem tudnak továbblépni. Megrekedtek valahol a nyelvben tükröződő
Olvass tovább
Szemfedő
Klasszikusokról is feledjük, hogy a maguk korában élesen, bulvárosan aktuálisak voltak. Amit a késői befogadó távoli tisztelettel olvas és szövegmagyarázó jegyzetekkel szelídít meg – politikai meccsekről, diplomáciai cselgáncsfogásokról,
Olvass tovább